VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Back

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Back

Liczba cyberataków w Polsce rośnie! Oszuści nie tylko działają coraz prężniej, ale także stosują nowe, zaawansowane socjotechniki. Dlatego nasz ekspert – Paweł Dębicki, Fraud Prevention Specialist w Ikano Banku, w cyklu materiałów eksperckich, pokaże z czym możemy się spotkać w sieci, jak nie dać się oszukać i co zrobić w przypadku realnego zagrożenia. 

💎 Zastosuj trzy podstawowe zasady bezpieczeństwa, które zminimalizują ryzyko straty pieniędzy.

Oszuści próbują zwrócić naszą uwagę na wiele sposobów. Kuszące ogłoszenia o pracę, wypowiedzi celebrytów zachwalające ich wymyśloną firmę, zmyślone artykuły dotyczące znanej osoby, a nawet tragiczne informacje, które wywołują współczucie i złość - to typowe sztuczki oszustów. Bardziej odporni na te metody mogą być „zasypywani” telefonami bądź wiadomościami mailowymi z różnymi prośbami.

Jak się bronić przed tymi atakami?

👉 Przede wszystkim warto pamiętać także o trzech podstawowych zasadach:

1️⃣ Ogranicz zaufanie do informacji napływających do Ciebie.
2️⃣ Przejmij inicjatywę i nie wykonuj poleceń oszusta.
3️⃣ Porozmawiaj z kimś bliskim o zaistniałej sytuacji.

➡ Zanim podejmiesz działanie, zastanów się, czy sytuacja rzeczywiście Ciebie dotyczy. Czy są jakieś przesłanki, że to właśnie do Ciebie ktoś zadzwonił?
Niestety, oszuści nie strzelają na oślep – najczęściej mają wiedzę o nas i celnie adresują swoje działania.

➡ Wtedy zastosowanie znajduje druga zasada – przejmijmy inicjatywę. Należy osobiście zweryfikować informację za pomocą znanych nam sposobów – osobiście skontaktujmy się z bankiem, firmą lub urzędem i zapytajmy o naszą sprawę.

Czasem warto zignorować przekazaną nam informacje. Jeśli to prawdziwa sytuacja to bank, firma czy urząd będzie próbował skontaktować się z nami innymi kanałami komunikacji.

➡ I trzecia zasada: nie miejmy obaw przed rozmową z bliską osobą o zaistniałej sytuacji – bardzo prawdopodobne, że ktoś z jej otoczenia lub ona sama spotkała się już z podobną próbą oszustwa.
 
Ekspert Ikano Banku na temat cyberbezpieczeństwa

Przeczytaj również