Ikano Bank dokłada należytej staranności, aby zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa teleinformatycznego.  Aby uzyskać ten cel stosujemy odpowiednie zabezpieczenia i procedury obowiązujące naszych pracowników. Należą do nich m. in. na bieżąco aktualizowane oprogramowania antywirusowe oraz zabezpieczone połączenia. Wdrożyliśmy regulacje wewnętrze oraz inne mechanizmy, w tym testy bezpieczeństwa, których celem jest utrzymanie jak najwyższych standardów w obszarze bezpieczeństwa teleinformatycznego. Nasze zabezpieczenia podlegają systematycznym i niezależnym audytom.

Naszym wspólnym celem jest odpowiednie zabezpieczenie środków pozostajacych w Twojej dyspozycji, dlatego Twoje zachowanie odgrywa bardzo ważną rolę w procesie bezpieczeństwa teleinformatycznego Ikano Bank AB (publ).

Pamiętaj, że Ikano Bank, jak również jego pracownicy, nigdy nie proszą swoich Klientów o podanie poufnych danych takich jak:

  • numer PIN,
  • cały numer karty i datę jej ważności,
  • kod CVV2,
  • hasła dostępu.
 

Powyższe dane nigdy nie powinny być udostępniane poprzez telefon, e-mail oraz w Internecie, za wyjątkiem logowania się do serwisu internetowego Ikano Banku lub dokonywania operacji poprzez wiarygodne serwisy transakcyjne. 

Dodatkowo informujemy, że nigdy nie wysyłamy wiadomości, które zawierają linki do strony logowania do Serwisu Internetowego i nie prosimy swoich Klientów o podanie poufnych danych poprzez e-mail, a każdy e-mail z taką prośbą powinien zostać przez Ciebie usunięty. Gdyby jednak taka wiadomość do Ciebie dotarła, nie otwieraj przesłanych w jej treści załączników z uwagi na możliwość zawierania w nich złośliwego oprogramowania (np. wirusy, trojany itp.).

Zasady bezpiecznego korzystania z Karty

Ogólne zasady korzystania z Karty


  • Podpisz swoją Kartę niezwłocznie po jej otrzymaniu, nie używaj liter drukowanych.
  • Po otrzymaniu przesyłki z numerem PIN, zapamiętaj go, a dokument z numerem najlepiej zniszcz lub przechowuj w bezpiecznym miejscu.
  • Dla własnego bezpieczeństwa numeru PIN nie należy zapisywać na Karcie, przechowywać z nią lub w miejscu dostępnym dla innych osób.
  • W przypadku nie otrzymania Karty w ciągu 14 dni od podpisania umowy skontaktuj się z Zespołem Obsługi Klienta.
  • Nigdy nie udostępniaj nikomu swojej Karty.
  • Przechowuj Kartę w bezpiecznym miejscu. Nigdy nie zostawiaj jej w miejscach, gdzie mogą mieć do niej dostęp osoby trzecie.
  • Nigdy nie udostępniaj całego numeru Karty osobom trzecim. Nawet, jeśli podają się za pracowników Banku lub serwisu, w którym wykonywałeś transakcje. Bank nigdy nie poprosi Cię o podanie całego numeru Karty.
  • Nie odpowiadaj na wiadomości e-mail, gdzie jesteś proszony o podanie bądź potwierdzenie danych Twojej Karty, jak również nie korzystaj z linków podawanych w takich wiadomościach.
  • Nigdy nie zapisuj numeru Karty w miejscu dostępnym dla innych osób.
  • Numer Karty i wszystkie dane na niej widoczne należy chronić, ponieważ za ich pomocą osoba niepowołana może dokonać transakcji obciążającej rachunek Twojej Karty.
  • Pamiętaj o niszczeniu wszystkich dokumentów zawierających numer Karty.
  • Noś przy sobie tylko te karty, których potrzebujesz i regularnie używasz.
  • Jeżeli zauważysz utratę swojej Karty niezwłocznie zastrzeż ją w Banku pod numerem telefonu: 22 43 15 600 (koszt połączenia wg taryfy operatora) lub 801 802 805 (koszt 1 impulsu jak dla połączenia lokalnego wg taryfy operatora) lub pod ogólnym numerem do zastrzegania kart: 828 828 828 (koszt połączenia wg taryfy operatora)
  • Pamiętaj, aby uaktualniać swoje dane teleadresowe - są one niezbędne w sytuacji konieczności kontaktu ze strony Banku.

Transakcje w Internecie


Płacąc kartą kredytową w Internecie zostaniesz poproszony o podanie imienia, nazwiska, numeru karty, daty jej ważności, kodu CVV2/CVC2 z rewersu karty (jesli wymagany przez usługodawcę), a następnie o zatwierdzenie danych oraz kwoty transakcji.
  • Transakcji w Internecie dokonuj tylko w znanych i wiarygodnych sklepach internetowych. Nie podawaj numeru Karty, ani innych danych związanych z Kartą (np. numeru PIN, numeru CVC2) na stronach internetowych, które nie są bezpieczne.
  • Przed podaniem jakichkolwiek danych osobowych bądź danych Karty upewnij się, że transmisja odbywa się w bezpiecznym połączeniu. Najłatwiej jest sprawdzić, czy adres strony zaczyna się od https:// oraz czy strona ma odpowiednie certyfikaty.

Logowanie do Serwisu Informacyjnego


  • Zawsze loguj się ze strony www.ikanobank.pl wpisując właściwy adres w polu adresowym przeglądarki. Nigdy nie używaj do logowania adresu lub linku przesłanego w wiadomości e-mail.
  • Po 1-szym logowaniu koniecznie zmień hasło, pamiętając o możliwie jak największej jego złożoności, gdy to możliwe stosując kombinację liter wielkich i małych oraz cyfr. Dla większego bezpieczeństwa najlepiej zmienić opcję logowania na logowanie z nazwą użytkownika.
  • Przed zalogowaniem upewnij się, że w polu adresu przeglądarki internetowej pierwszą częścią zapisu są litery https://, a nie http://.
  • Sprawdź, czy połączenie z Bankiem odbywa się z wykorzystaniem bezpiecznego szyfrowania - symbol kłódki po prawej stronie pola adresowego lub w dolnym prawym rogu okna przeglądarki.
  • Sprawdź ważność certyfikatu bezpieczeństwa dla strony poprzez dwukrotne kliknięcie symbolu kłódki lub bezpośrednio w przeglądarce: menu "Plik" opcja "Właściwości". Po wybraniu przycisku "Certyfikaty" sprawdź zarówno "Ogólne", jak i "Ścieżka certyfikacji".
  • Jeśli symbol kłódki jest niewidoczny (nie wprowadzaj żadnych swoich danych) - w takiej sytuacji niezwłocznie skontaktuj się z Zespołem Obsługi Klienta.
  • Jeżeli połączenie z Serwisem Internetowym zostanie zerwane (np. z winy operatora telekomunikacyjnego), zaloguj się ponownie i sprawdź, czy system zapamiętał ostatnie zlecenia.
  • Po zakończeniu korzystania z Serwisu Internetowego lub w razie konieczności oddalenia się od komputera zakończ pracę w Serwisie Internetowym używając opcji Wyloguj, dostępnej w głównym menu. Jeśli tego nie zrobisz, wówczas niepowołana osoba, która skorzysta z komputera może mieć dostęp do rachunku Twojej Karty.
  • Aktualizuj używane przez Ciebie oprogramowanie, zgodnie z zaleceniami producentów.
  • Systematycznie używaj programów antywirusowych i dbaj o ich aktualizację.
  • Nie korzystaj z Serwisu Internetowego w miejscach ogólnie dostępnych, takich jak publiczne sieci wi-fi, kawiarenki internetowe.
  • Zabezpiecz hasłem domową sieć wi-fi.
  • Dbaj o zachowanie poufności swojego hasła do Serwisu Internetowego, nie podawaj go nawet pracownikom Banku.
  • W razie podejrzenia, że hasło zostało ujawnione, natychmiast je zmień i skontaktuj się z Zespołem Obsługi Klienta.
  • Nie używaj tego samego hasła do logowania i rejestrowania się na innych serwisach internetowych.
  • Zmieniaj okresowo hasło, najlepiej raz w miesiącu.

Transakcje Kartą


  • Przed zatwierdzeniem transakcji podpisem lub przed wprowadzeniem kodu PIN, sprawdź kwotę  transakcji na wydruku lub na ekranie terminala.
  • Zawsze zachowuj potwierdzenia wykonanych transakcji, również tych, które nie doszły do skutku. Sprawdzaj poprawność wykonanych operacji od razu po otrzymaniu wyciągu. Jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości niezwłocznie skontaktuj się z Zespołem Obsługi Klienta.
  • Jeśli Bank wytypuje transakcje zagrażające bezpieczeństwu Twojej Karty zostaniesz powiadomiony o tym fakcie drogą telefoniczną.
  • Gdy otrzymujesz potwierdzenie transakcji w restauracji pamiętaj, aby w polu „napiwek” wpisać kwotę lub je przekreślić. Uniemożliwi to niepożądane obciążenie rachunku Twojej Karty.
  • Jeżeli w restauracji nie ma terminali bezprzewodowych nie przekazuj Karty kelnerowi, w celu dokonania płatności udaj się z nim do kasy.
  • Podczas płatności zbliżeniowych powyżej 50 zł numer PIN jest zawsze wymagany. Przy transakcjach poniżej 50 zł numer PIN nie jest wymagany, natomiast w ramach bezpieczeństwa przy niektórych transakcjach terminal może poprosić o jego podanie.

Wypłaty z bankomatów


  • Zawsze zasłaniaj klawiaturę bankomatu podczas wprowadzania kodu PIN.
  • Jeżeli podczas wypłaty gotówki wygląd bankomatu wyda Ci się podejrzany, nie kontynuuj dokonywania transakcji.
  • Przy utrudnieniach podczas dokonywania transakcji w bankomacie (np. bankomat nie chce zwrócić Twojej Karty) nie korzystaj z zaoferowanej pomocy osób trzecich, a także pamiętaj, aby nie ujawniać swojego kodu PIN.
  • Korzystaj z bankomatów monitorowanych lub umieszczonych w holu bankowym, pamiętaj, aby użyć innej karty do otwarcia drzwi, jeżeli jest to możliwe.

Phishing - fałszywe e-maile

Phishing to rodzaj oszustwa internetowego polegającego na wyłudzeniu danych identyfikacyjnych klienta. Oszuści, którzy stosują phishing najczęściej podszywają się pod pracownika banku lub wysyłają e-maile zaprojektowane tak, aby wyglądały jak wiadomości wysyłane od banku, czy innej zaufanej instytucji. Takie wiadomości często zawierają informacje, że konto klienta zostanie zablokowane lub skasowane, jeżeli nie poda danych, o które jest proszony. E-maile te zazwyczaj są napisane w trybie ponaglającym lub rozkazującym.

PAMIĘTAJ!

  • Ikano Bank nigdy nie wysyła e-maili, w których prosi o podanie poufnych danych takich jak: numer karty, numer CVC2, kod PIN itp. Nie wysyła też wiadomości, które zawierają linki do strony logowania do Serwisu Internetowego.
  • Jeżeli otrzymasz tego rodzaju e-maila niezwłocznie nas o tym poinformuj.
  • Loguj się do Serwisu Internetowego zawsze ze strony www.ikanobank.pl wpisując właściwy adres w polu adresowym przeglądarki.

Pamiętaj, aby niezwłocznie zgłosić Bankowi utratę, kradzież, przywłaszczenie lub nieuprawnione użycie Karty lub nieuprawniony dostęp do Karty, jej numeru lub kodu identyfikacyjnego PIN, dzwoniąc pod numer telefonu wskazany na Wyciągu lub kontaktując się z Zespołem Obsługi Klienta Banku.


W przypadku wystąpienia nieautoryzowanej Operacji Bank niezwłocznie zwróci Klientowi jej kwotę, z zastrzeżeniem poniższych ustępów.

Klient odpowiada za nieautoryzowane Operacje w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia, co najmniej jednego z obowiązków dotyczących korzystania z Karty, w tym sposobu przechowywania i nieudostępniania Karty i kodu identyfikacyjnego PIN osobom nieuprawnionym lub niezwłocznego dokonania Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2 pkt. d).

Po dokonaniu Zgłoszenia, Klient nie odpowiada za Operacje dokonane przy użyciu Karty, chyba, że umyślnie doprowadził do dokonania takiej Operacji.

Klient nie odpowiada za Operacje dokonane przy użyciu Karty, jeżeli Bank nie zapewnił środków umożliwiających dokonanie w każdym czasie Zgłoszenia, chyba,  że umyślnie doprowadził do dokonania takiej Operacji.

Bank może zablokować Kartę ze skutkiem uniemożliwienia dokonania Operacji przy jej użyciu, w przypadku: podejrzenia nieuprawnionego użycia Karty powstałego na podstawie

  • alertu wygenerowanego w trakcie monitoringu Operacji, lub
  • umyślnego doprowadzenia do nieautoryzowanej Operacji, lub
  • zwiększenia ryzyka utraty zdolności kredytowej przez Klienta wymaganej przez Bank dla Karty, za którą przyjmuje się brak uregulowania należności w terminie wskazanym na Wyciągu. 

Bank poinformuje Klienta o zablokowaniu Karty przed jej zablokowaniem, a jeżeli nie jest to możliwe – niezwłocznie po jej zablokowaniu, za wyjątkiem przypadków, w których przekazanie informacji o zablokowaniu Karty byłoby nieuzasadnione ze względów bezpieczeństwa lub zabronione na mocy przepisów prawa.

Klient może odblokować Kartę kontaktując się z Zespołem Obsługi Klienta Banku, którego adres pocztowy, e-mail oraz numery telefonów są wskazane w Formularzu Informacyjnym.